Suora kysymys: Kuinka paljon aikaa olet viettänyt tänään sosiaalisessa mediassa?
Mitä enemmän vietät somealustalla tai verkkosivustolla aikaa, sitä enemmän sinusta saadaan rahaa. Tästä syystä sivujen algoritmit seuraavat toimiasi ja antavat sinulle samantapaista sisältöä, jonka parissa olet viettänyt aikaa aiemmin.
Tämä voi johtaa hyvin yksipuoliseen sisältöön, jonka ulkopuolelle jäävät erilaiset mielipiteet ja näkökulmat. Monipuolisten mielipiteiden rikkaus on se, että ne haastavat käyttäjän mielipidettä ja saavat hänet arvioimaan asiaa monelta eri kantilta.
Jos suurin osa somessa nähdystä keskustelusta ja tiedosta tukee käyttäjän alkuperäistä mielipidettä, muodostuu ns. kaikukammioita, joissa samaa mieltä olevat ihmiset puhuvat asiasta keskenään ja vahvistavat mielipidettä entisestään.
Toisaalta algoritmia ei kiinnosta oletko sisällön kanssa vuorovaikutuksessa siksi, että pidät siitä, vai siksi, että se ärsyttää tai ahdistaa sinua. Se tulkitsee asiaa hyvin yksinkertaisesti: tämä on sisältöä, jonka äärellä käyttäjä viettää aikaa, joten annetaan hänelle lisää tätä sisältöä, jotta saamme hänet pidettyä sivustollamme pidempään.
Somekuplat voivat lisätä ahdistusta tai ärtymystä, jos somessa näkyvä sisältö vetoaa jatkuvasti näihin negatiivisiin tunteisiin.
Pysy ajan tasalla – tilaa kyberturvan uutiskirje. Ei spämmiä!
Kyberasema Kymenlaakso kokoaa yhteen kymenlaaksolaisille yrityksille suunnatut, Xamkin tuottamat kyber- ja tietoturvapalvelut, sisällöt, koulutukset ja tapahtumat Kuten Kybertuska-päivä.
Ota yhteyttä: kyberkymi@xamk.fi