Digiasema tukee kymenlaaksolaisten pk-yritysten digitalisaatiota.
Digiasennetta yrityksille!

Peliteknologiat

Kuinka toimialallasi voidaan hyödyntää peliteknologioita? 

Kymenlaaksosta löytyy monenlaista peliteknologioihin ja pellillisyyteen liittyvää osaamista sekä yrityksistä ja oppilaitoksista että tutkimus- ja kehityshankkeista.

Xamkin peliteknologia-hankkeet tutkivat uusia teknologioita ja samalla myös ideoivat, miten näitä voidaan hyödyntää käytännössä.  Peliohjelmoinnin ja pelisuunnittelun opiskelijat pääsevät tuottamaan ratkaisuja yritysten tarpeisiin peliteknologian avulla työharjoitteluna. 

Peliteknisiä teknologiakokeiluja on tehty monella eri toimialalla, kuten kulttuuri-, matkailu-, rakentaminen, muotoilu-, suunnittelu-, teollisuus- ja terveysalat.

Tässä muutama esimerkki toteutetuista projekteista ja piloteista TKI-hankkeissa:

Krao VR

KRAO VR on VR-laitteilla ja tietokoneella pelattava tutustumiskierros Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy:n koulutustiloihin, koulutustarjontaan, joka opettaa alasta kiinnostuneelle perustietoa junanradan läheisyydessä työskentelystä.

Back app

Back App on sovellus, jolla taistellaan alaselkäkipuja vastaan. Helppojen harjoitteiden ja treenipäiväkirjan ansiosta et vain tunne olosi kohentuneen, vaan myös näet kehityksen kivun pienentyessä ja mielialan kohentuessa. Voit laittaa suosikkiharjoitteesi soittolistaan, lisätä omia muistiinpanoja, seurata kivun ja mielialan muutoksia ja paljon muuta.

Kotikäyntipeli

“Kotikäynti sim 360” on virtuaalitodellisuutta hyödyntävä opetuspeli. Peli simuloi sosiaalityön tekijän kotikäyntiä. Pelaaja ottaa työntekijän roolin, joka on käymässä asiakkaan luona. Pelin tarkoitus on opettaa opiskelijoita, kuinka tehdä kotikäynti ja tutustuttaa opiskelijat VR-teknologiaan. 

Virtuaalinen sairaalaympäristö

Hankkeessa on kehitetty Kymenlaakson virtuaalisairaalaversio ja Kotkasaaren ympäristön virtuaalimalli. Lisäksi on kehitetty virtuaaliskenaarioita, joilla voidaan opettaa ja harjoitella erityisesti laitteilla joita ei jokapäiväisessä työssä välttämättä käytetä.

Ambulanssi­simulaattorin kehittäminen

Laajennettu todellisuus (XR) -teknologia on tuotu osaksi Xamkin ambulanssisimulaattoria. AR/XR-teknologian tuominen simulaattoriin nostaa huomattavasti opiskelijoiden työelämävalmiuksia niin hälytysajossa kuin hoitotyössä, kun harjoittelutilanteisiin saadaan todellisuutta vastaavia näkymiä ja tilanteita, joita on muuten hankalaa tai kallista harjoitella.

Kyminlinna 1800 VR

Peliteknologian avulla Kymenlaakson museolle on tuotettu digitaalisia sisältöjä, joita on otettu osaksi näyttelyä. Aiemmin mallinnettu 1800-luvun Kyminlinnan virtuaaliympäristö jatkokehitettiin luomalla yksityiskohtaisemmat kolmiulotteiset mallit rakennuksista. Virtuaaliseen kokemukseen on lisätty myös ihmishahmoja, jotka ehdottavat kokijalle erilaista tekemistä. 

Peliteknologian saralla Xamkilla toteutetaan monenlaisia eri TKI-projekteja hyvin laajasti eri yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Tuotteet voivat olla virtuaalisia ympäristöjä, pelejä, sovelluksia, pelillistettyjä virtuaalisia toteutuksia tai vaikkapa lautapeli. Pyrkmyksenä on aina toteuttaa mahdollisimman tarvetta mukaileva tuote, jolloin opiskelijamme oppivat suunnittelemaan ja tetouttamaan projekteja oikealla tavalla ja myös mukana olevat yhteistyökumppanit oikeasti hyötyvät tästä yhteistyöstä myös vastavuoroisesti. 

Kiinnostaako organisaatiotasi tutustua uusiin teknologioihin ja pohtia peliteknologioiden mahdollisuuksia? Oletko kiinnostunut suunnittelemaan pelillisiä ratkaisuja yrityksesi käyttöön?

Ota rohkeasti yhteyttä Digiasemaan!