Peliteknologian osaamista kymenlaaksossa
Peliteknologiaa hyödynnetään monella toimialalla, kuten kulttuurin, matkailun, rakentamisen, muotoilun, suunnittelun, teollisuuden ja terveyden aloilla. Kuinka toimialallasi voitaisiin hyödyntää peliteknologiaa?
Xamkilla toteutetaan monenlaisia TKI-projekteja yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa laajasti eri toimialoilla. Lopputuloksena voi olla muun muassa virtuaalinen ympäristö, peli tai sovellus, jota voidaan hyödyntää turvallisuuden edistämiseen, perehdyttämiseen tai toiminnan tehostamiseen.
tutustu peliteknologian mahdollisuuksiin:
Käynnissä olevat hankkeet:
Xamkin peliteknologiahankkeet tutkivat uusia teknologioita ja niiden käytännön hyödyntämismahdollisuuksia.
game tech kymenlaakso
Lue lisää
Hanke kehittää virtuaalista kaupunkimallia Kotkasta peliteknologiaa hyödyntäen.
Kaupunkimalli tarjoaa monipuolisia käyttökohteita, kuten:
- Liikenteen suunnittelu esimerkiksi suurten tapahtumien aikaan
- Ambulanssisimulaattorin ajoympäristö
- Uhkiin varautuminen ja onnettomuuksien simulointi
- Paikannus hätätilanteissa
Virtuaalinen kaupunkiympäristö on tärkeä erityisesti ensihoidon opiskelijoille, sillä hälytysajoneuvon ajoa ei saa harjoitella oikeassa liikenteessä.
Mallinnuksen myötä opiskelijat voivat harjoitella hälytysajoneuvon ajoa todellisessa Kotkan ympäristössä kuvitteellisen kaupunkimallin sijaan.
Kantasatama goes smart
Lue lisää
Hanke kehittää Kantasataman alueen 3D-mallinnusta, joka mahdollistaa virtuaalisen tapahtumasuunnittelun.
3D-ympäristö tulee sisältämään esimerkiksi:
- Kantasataman keskeiset tapahtumatilat, kuten Satama-Areenan ja Merikeskus Vellamon tilat sekä niiden ympäristön. Tapahtumanjärjestäjä voi testata, miten tilat on mahdollista jakaa ja miten ne soveltuvat eri käyttötarkoituksiin.
- Auringon liikkeet: järjestäjä voi tarkistaa valojen ja varjojen liikkeet eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina, ja ottaa tämän huomioon tapahtuman sijoittelussa.
- Mahdollisuuden suunnitella tapahtumien turvallisuusjärjestelyitä sekä simuloida uhkatilanteita, mahdollistaen esimerkiksi eri viranomaisten yhteiset turvallisuusharjoitukset virtuaalisessa ympäristössä
bescaled
Lue lisää
Hanke tarjoaa turvallisuus-, maanpuolustus- ja kriisinkestävyyden parissa työskenteleville yrityksille ympäristön, jossa lujitetaan yhteistyötä ja vauhditetaan innovaatiota puolustuksen ja turvallisuuden aloilla sekä lisätään alalla toimivien kasvuyritysten määrää Baltian maissa. Hanke tukee puolustus- ja turvallisuusalan ulkopuolisia startup-yrityksiä siirtymässä alalle, sillä siirtyminen on tällä hetkellä haastavaa.
Baltiassa on paljon potentiaalisia toimialoja, jotka voisivat osaltaan palvella puolustus- ja turvallisuusalaa – esimerkiksi peliteknologia, logistiikka, digitaaliset palvelut, XR, tekoäly, sekä televiestintä.
CDG Booster
Lue lisää
Hanke tukee VR-, AR-, XR-, metaverse- ja peliteknologiaa käyttäviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
Tavoitteena on integroida perinteisille toimialoille huipputeknologiaa, tähdäten yritysten kasvun ja skaalautuvuuden edistämiseen, laajempien markkinoiden löytämiseen, sekä mahdollisuuteen muuttaa innovaatiot käyttäjäystävällisiksi, markkinavalmiiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Projekti kestää vuoden, ja sen aikana mukana olevat yritykset tapaavat kahdeksan kertaa Suomessa, Ruotsissa tai Virossa.
Hanke edistää yritysten kasvua tarjoamalla esimerkiksi:
- Liiketoiminnan kehittämiseen keskittyviä työpajoja
- Mentorointia ja asiantuntija-apua
- Käyttäjäkokemuksen testausta
- Vertaistukea
- Yritysten yhdistämistä alan asiantuntijoihin, sijoittajiin ja uusiin markkinoihin
- Tukea tuotteen tai palvelun markkinavalmiuden ja käyttäjäystävällisyyden kehittämiseen
- Tukea liiketoimintamallin, investointistrategian ja skaalautumissuunnitelman kehittämiseen
kielipolku 2.0
Lue lisää
Hanke kehittää kansainvälisille hoitoalan opiskelijoille suunnattua suomen kielen opetteluun tarkoitettua mobiilipeliä.
Kielipolku on toiminnallinen kielenoppimispeli, joka tarjoaa käytännön eväitä ammatillisen kielitaidon kehittymisen alkuvaiheessa.
Pelissä suomea opetellaan pienissä annoksissa. Mukana on palkintoja sekä monipuolisia tehtävätyyppejä, jotka tuovat vaihtelua ja motivaatiota oppimiseen.
Pelin avulla harjoitellaan esimerkiksi
- Anatomian sanastoa
- Hoitovälinesanastoa
- Arkitoimiin liittyviä lauseita
Yritys tai organisaatio: Haluatko mukaan?
Opiskelijat toteuttavat yritysyhteistyötä esimerkiksi harjoitteluina ja opinnäytetöinä. Autamme eteenpäin, oli kyse valmiista ideasta tai alustavasta kiinnostuksesta peliteknologian hyödyntämiseen.
Ota yhteyttä: jani.ahde@xamk.fi