Peliteknologiat
Kuinka toimialallasi voidaan hyödyntää peliteknologioita?
Kymenlaaksosta löytyy monenlaista peliteknologioihin ja pellillisyyteen liittyvää osaamista sekä yrityksistä ja oppilaitoksista että tutkimus- ja kehityshankkeista.
Xamkin peliteknologia-hankkeet tutkivat uusia teknologioita ja samalla myös ideoivat, miten näitä voidaan hyödyntää käytännössä. Peliohjelmoinnin ja pelisuunnittelun opiskelijat pääsevät tuottamaan ratkaisuja yritysten tarpeisiin peliteknologian avulla työharjoitteluna.
Peliteknisiä teknologiakokeiluja on tehty monella eri toimialalla, kuten kulttuuri-, matkailu-, rakentaminen, muotoilu-, suunnittelu-, teollisuus- ja terveysalat.
Tässä muutama esimerkki toteutetuista projekteista ja piloteista TKI-hankkeissa:
Game Track
Tule tutustumaan uusiin mahdollisuuksiin hyödyntää peleistä tuttuja menetelmiä ja elementtejä yritystoiminnassa!
Sukella luovuuden ja dynamiikan maailmaan ja kasvata kilpailuetua.
summer intern 2024
Xamk Game Studios is exploring innovative ways to apply game technology across various industries, unlocking new opportunities for businesses.
Check out the exciting summer projects and discover how game tech can transform your field!
Kotikäyntipeli
“Kotikäynti sim 360” on virtuaalitodellisuutta hyödyntävä opetuspeli. Peli simuloi sosiaalityön tekijän kotikäyntiä. Pelaaja ottaa työntekijän roolin, joka on käymässä asiakkaan luona. Pelin tarkoitus on opettaa opiskelijoita, kuinka tehdä kotikäynti ja tutustuttaa opiskelijat VR-teknologiaan.
Virtuaalinen sairaalaympäristö
Hankkeessa on kehitetty Kymenlaakson virtuaalisairaalaversio ja Kotkasaaren ympäristön virtuaalimalli. Lisäksi on kehitetty virtuaaliskenaarioita, joilla voidaan opettaa ja harjoitella erityisesti laitteilla joita ei jokapäiväisessä työssä välttämättä käytetä.
Ambulanssisimulaattorin kehittäminen
Laajennettu todellisuus (XR) -teknologia on tuotu osaksi Xamkin ambulanssisimulaattoria. AR/XR-teknologian tuominen simulaattoriin nostaa huomattavasti opiskelijoiden työelämävalmiuksia niin hälytysajossa kuin hoitotyössä, kun harjoittelutilanteisiin saadaan todellisuutta vastaavia näkymiä ja tilanteita, joita on muuten hankalaa tai kallista harjoitella.
Kyminlinna 1800 VR
Peliteknologian avulla Kymenlaakson museolle on tuotettu digitaalisia sisältöjä, joita on otettu osaksi näyttelyä. Aiemmin mallinnettu 1800-luvun Kyminlinnan virtuaaliympäristö jatkokehitettiin luomalla yksityiskohtaisemmat kolmiulotteiset mallit rakennuksista. Virtuaaliseen kokemukseen on lisätty myös ihmishahmoja, jotka ehdottavat kokijalle erilaista tekemistä.
Peliteknologian saralla Xamkilla toteutetaan monenlaisia eri TKI-projekteja hyvin laajasti eri yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Tuotteet voivat olla virtuaalisia ympäristöjä, pelejä, sovelluksia, pelillistettyjä virtuaalisia toteutuksia tai vaikkapa lautapeli. Pyrkimyksenä on aina toteuttaa mahdollisimman tarvetta mukaileva tuote, jolloin opiskelijamme oppivat suunnittelemaan ja toteuttamaan projekteja oikealla tavalla ja myös mukana olevat yhteistyökumppanit oikeasti hyötyvät tästä yhteistyöstä myös vastavuoroisesti.
Kiinnostaako organisaatiotasi tutustua uusiin teknologioihin ja pohtia peliteknologioiden mahdollisuuksia? Oletko kiinnostunut suunnittelemaan pelillisiä ratkaisuja yrityksesi käyttöön?
Ota rohkeasti yhteyttä Digiasemaan!