7.6.2024
NIS2-direktiiviin liittyvän kansallisen lainsäädännön prosessi on vielä kesken. Tämä artikkeli pohjaa hallituksen lakiesitykseen kyberturvallisuusdirektiivin (NIS2-direktiivi) täytäntöönpanemiseksi.
Artikkeli keskittyy aiheeseen sote-alan toimijoiden näkökulmasta, mutta koska velvoitteet ovat kaikille direktiivin soveltamisalaan kuuluville toimialoille samat, on artikkeli monelta osin sovellettavissa myös muille NIS2-velvoitteiden piiriin kuuluville toimialoille. Alakohtaista tietoa on lähinnä se, ketkä sote-alan toimijat kuuluvat lain soveltamisalaan sekä niiden kriittisyysluokittelu.
NIS2-direktiivi on tarkoitus tuoda kansalliseen lainsäädäntöön viimeistään tämän vuoden lokakuussa. Direktiivin täytäntöönpanemiseksi säädetään laki kyberturvallisuuden riskienhallinnasta. Muutoksia tehdään myös muihin lakeihin. Sote-alaan liittyen muutokset tulevat tiedonhallintalakiin ja asiakastietolakiin.
Lainsäädäntöprosessi on vielä kesken. Hallituksen esityksen pääset halutessasi lukemaan täältä.
Lakiesitys on tällä hetkellä käsittelyssä eduskunnassa. Direktiivi tulee tuoda osaksi lainsäädäntöä 17.10.2024 mennessä ja sen soveltaminen alkaa 18.10.2024.
Täältä pääset halutessasi katsomaan, miten lainsäädäntö etenee.
Direktiivi koskee useita kriittisiä toimialoja, joista yksi on terveys. Sosiaalihuolto jää siis määräysten ulkopuolelle.
Terveys-toimialan alle kuuluvat:
Toimijan koko vaikuttaa siihen, nähdäänkö toimija keskeisenä vai tärkeänä toimijana. Myös toimijan kriittisyydellä on vaikutusta.
Toimialat on jaettu erittäin kriittisiin toimialoihin ja muihin kriittisiin toimialoihin. Terveysalan toimijat kuuluvat pääasiassa erittäin kriittisten toimialojen listaan. Ainoa muihin kriittisiin toimialoihin kuuluva kategoria on muita kuin vakavan terveysuhan aikana kriittisiksi katsottuja lääkinnällisiä laitteita valmistavat toimijat.
Kokokriteerit puolestaan jakautuvat seuraavalla tavalla.
Toimija on keskisuuri, jos:
Toimija on keskisuuren toimijan määritelmän ylittävä toimija, jos:
Toimija on keskeinen toimija silloin, jos se on erittäin kriittisen toimialan toimija, joka ylittää keskisuuren toimijan määritelmän.
Muut direktiivin soveltamisalaan kuuluvat toimijat luokitellaan tärkeiksi toimijoiksi. Eli vaikka toimiala olisi erittäin kriittinen, on toimija tärkeä toimija silloin kun keskisuuren toimijan määritelmä ei ylity. Tärkeiksi toimijoiksi lasketaan myös kaikki muihin kriittisiin toimialoihin luokitellut toimijat, kun ne täyttävät vähintään keskisuuren toimijan määritelmän.
Alla selkeyttämisen vuoksi määritelmät taulukkomuodossa:
Toimiala | Kokoluokka | |
Keskeinen toimija | Erittäin kriittinen toimiala | Ylittää keskisuuren toimijan määritelmän |
Tärkeä toimija | Erittäin kriittinen toimiala | Keskisuuri toimija |
Tärkeä toimija | Muu kriittinen toimiala | Ylittää keskisuuren toimijan määritelmän tai on keskisuuri toimija |
Lisäksi toimija määritellään keskeiseksi toimijaksi kriittisyyden tasosta ja kokoluokasta riippumatta jos:
Valvonta kohdistuu pääasiassa keskeisiin toimijoihin. Tärkeisiin toimijoihin valvontaa kohdistetaan vain perustellusta syystä.
Myös velvoitteiden laiminlyönnistä määrätyissä maksuissa on eroavaisuuksia eri toimijoiden välillä. Tahallisesta tai törkeästä huolimattomuudesta johtuvasta velvoitteiden laiminlyönnistä määrättävät hallinnolliset seuraamusmaksut ovat suuremmat keskeisillä toimijoilla.
Vaikkei direktiivi suoraan velvoittaisikaan pienempiä toimijoita, voi sillä silti olla vaikutuksia myös niihin. Direktiivi velvoittaa sen piiriin kuuluvia toimijoita arvioimaan toimitusketjuun liittyviä riskejä.
Näin ollen, jos pienempi yritys esimerkiksi tuottaa palveluita hyvinvointialueelle, voi hyvinvointialueella olla kyberturvaan liittyviä vaatimuksia yritykselle. Tällä tavoin hyvinvointialue varmistaa, ettei palvelunantaja aiheuta heille riskejä.
Lisäksi kaikki CER-direktiivin perusteella kriittiseksi määritellyt toimijat kuuluvat NIS2-direktiivin soveltamisalaan koosta riippumatta. Valtioneuvosto voi myös antaa asetuksen soveltamisalaan kuuluvien toimijoiden määrittämisestä.
Toimijoilta velvoitetaan kyberturvallisuuteen liittyvien riskien arviointia ja hallintaa, johon kuuluu keskeisenä kyberturvallisuuden riskienhallinnan toimintamalli. Direktiivi korostaa myös johdon vastuuta, sekä määrittelee, kuinka merkittävät poikkeamat tulee raportoida. Lisäksi toimijan tulee ilmoittautua toimijaluetteloon.
Velvoitteista on kirjoitettu tarkemmin alla olevissa kappaleissa.
Toimijalta velvoitetaan kybertuvallisuuden riskienhallinnan toimintamallia. Toimintamalli voi olla erillinen dokumentti, tai se voi olla osana laajempaa kokonaisuutta. Tärkeää on, että viestintäverkkoihin, tietojärjestelmiin, sekä niiden fyysiseen ympäristöön liittyvät riskit on tunnistettu ja toimenpiteet, joilla riskeiltä suojaudutaan, on määritelty.
Alla on listattuna direktiivin määrittelemät vähimmäisvaatimukset toimenpiteille. Ne on otettu suoraan hallituksen esityksestä.
Direktiivi korostaa myös yrityksen johdon vastuuta riskienhallinnan toteuttamisessa ja se valvonnan järjestämisessä. Jotta riskienhallintaa voidaan toteuttaa tarvittavan hyvällä tasolla, tulee johdolla olla myös riittävä perehtyneisyys aiheeseen.
Johto hyväksyy aiemmin mainitun toimintamallin ja valvoo sen toteuttamista. Valvovalla viranomaisella on tarvittaessa mahdollisuus rajoittaa johtohenkilön toimintaa määräajaksi jos se näkee, ettei velvoitteita ole täytetty.
Merkittäväksi poikkeamaksi lasketaan poikkeamat, jotka ovat aiheuttaneet tai voivat aiheuttaa yrityksen palveluihin vakavan toimintahäiriön tai taloudellisia tappioita. Merkittäväksi poikkeamaksi lasketaan myös ne poikkeamat, jotka ovat aiheuttaneet tai joilla on mahdollisuus aiheuttaa muille henkilöille tai toimijoille huomattavaa aineetonta tai aineellista vahinkoa.
Merkittävät poikkeamat tulee ilmoittaa valvovalle viranomaiselle. Ilmoituksia tehdään kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen poikkeaman tultua tietoon, toinen kun tilanteesta tiedetään enemmän, ja lopuksi valvovalle viranomaiselle toimitetaan vielä loppuraportti, jossa poikkeamasta kerrotaan yksityiskohtaisesti.
Valvovalle viranomaiselle ilmoittamisen lisäksi poikkeamasta tulee ilmoittaa palvelujen vastaanottajille, jos on todennäköistä, että poikkeama todennäköisesti haittaa toimijan palveluiden tarjoamista. Jos kyseessä on merkittävä kyberuhka, tulee siitä ilmoittaa palvelun vastaanottajille joihin uhka voi vaikuttaa.
Kun merkittävä poikkeama havaitaan, siitä tulee ilmoittaa valvovalle viranomaiselle 24 tunnin kuluessa.
Ilmoituksessa tulee kertoa poikkeaman havaitsemisesta, rajat ylittävien vaikutusten mahdollisuudesta, sekä siitä, epäilläänkö poikkeaman johtuvan lainvastaisesta tai vihamielisestä teosta.
Seuraava ilmoitus tehdään 72 tunnin kuluessa poikkeaman havaitsemisesta. Ilmoituksessa päivitetään ensi-ilmoituksessa annettuja tietoja ja arvioidaan poikkeaman laatua, vakavuutta ja vaikutuksia. Myös vaarantumisindikaattorit kerrotaan ilmoituksessa, jos sellaisia on saatavilla.
Jatkoilmoituksen jälkeen viranomainen voi myös pyytää väliraportteja, jos se nähdään tarpeelliseksi.
Loppuraportti pitää toimittaa valvovalle viranomaiselle kuukauden kuluessa jatkoilmoituksen toimittamisesta. Jos kyseessä on ollut pitkäkestoinen poikkeama, loppuraportti toimitetaan kuukauden kuluessa sen käsittelyn päättymisestä.
Loppuraportissa tulee olla yksityiskohtainen kuvaus poikkeamasta, sen vakavuudesta, sekä poikkeaman vaikutuksista. Siinä tulee myös kertoa mikä poikkeamaan todennäköisesti johti, sekä mitä toimenpiteitä on toteutettu tai on meneillään poikkeaman vaikutusten lieventämiseksi. Jos poikkeamalla on rajat ylittäviä vaikutuksia, myös siitä tulee kertoa loppuraportissa.
Direktiivi edellyttää jäsenvaltioita ylläpitämään luetteloa keskeisistä ja tärkeistä toimijoista. Toimijat ilmoittautuvat luetteloon itse. Ilmoittautumisen lisäksi toimijan tulee pitää huoli siitä, että luetteloon ilmoitetut tiedot ovat ajan tasalla.
Valvova viranomainen voi antaa tarkempia teknisiä määräyksiä tietojen ilmoittamiseen liittyen. Näillä näkymin tietojen ilmoittaminen tulisi voimaan vuoden 2025 alussa.
Halutessaan toimija voi osallistua kyberturvallisuustietojen vapaaehtoisiin jakamisjärjestelyihin. Osallistuvien kesken voidaan luovuttaa tietoja kyberuhkiin ja poikkeamiin liittyen.
Linkkejä
NIS2-direktiivi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022L2555
Hallituksen esitys eduskunnalle kyberturvallisuusdirektiivin (NIS2-direktiivi) täytäntöönpanemiseksi: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment?proposalId=4433cf2a-00ca-412e-8f47-20c55031b8dd&attachmentId=21084
Täältä pääset seuraamaan lain valmistelun etenemistä: https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM027:00/2023
Artikkelin on kirjoittanut Jenna Ruuska.
Jenna toimii CyberCare Kymi -hankkeessa kyberturva-asiantuntijana. Hankkeen rahoituksen on myöntänyt Kymenlaakson liitto, Euroopan Unionin osarahoittamana.
Pysy ajan tasalla – tilaa kyberturvan uutiskirje. Ei spämmiä!
Kyberasema Kymenlaakso kokoaa yhteen kymenlaaksolaisille yrityksille suunnatut, Xamkin tuottamat kyber- ja tietoturvapalvelut, sisällöt, koulutukset ja tapahtumat Kuten Kybertuska-päivä.
Ota yhteyttä: kyberkymi@xamk.fi