xamk game studios -harjoitteluprojektit 2025
Tutustu opiskelijoiden Xamk Game Studios -kesäharjoitteluprojekteihin!
Kesällä 2025 Xamkin monialaiset tiimit innovoivat pelillisiä ratkaisuja avuksi asiakkaiden tarpeisiin.
Opiskelijoiden työt valottavat, miten peliteknologiaa voidaan hyödyntää eri aloilla.
Maatilan turvallisuussovellus
Tiimi kehitti sovelluksen, joka auttaa uusia maatilatyöntekijöitä ymmärtämään turvallisuussääntöjä ja toimimaan tilalla lain vaatimalla tavalla.
Maatilan työntekijät voivat sovelluksen avulla opetella varautumaan esimerkiksi sähkökatkoihin ja vaaratilanteisiin innostavalla ja helposti lähestyttävällä tavalla.
Kotkan maamerkit 3D
Sovellus mahdollistaa Kotkaan tutustumisen virtuaalisessa ympäristössä. Se auttaa tulevia asukkaita ja matkailijoita tutustumaan kaupunginosiin, puistoihin, kouluihin sekä maamerkkeihin, kuten Kotkan kirkkoon, kaupungintaloon ja Xamkin kampukseen.
Ensipäätös -koulutuspeli ensihoitajille
Tässä päätöksentekoa opettavassa koulutuspelissä opiskelijat voivat harjoitella turvallisessa, mutta realistisessa ympäristössä.
Ensihoitajaopiskelijat kohtaavat reaaliaikaisia hätätilanteita, tekevät päätöksiä paineen alla ja käyvät niitä myöhemmin läpi yhdessä opettajien kanssa.
Ensihoidon koulutus XAMK
Rautatiesääntöjen opetustyökalu
Tiimi kehitti selaimessa toimivan työkalun, jolla rautatiesääntöjä opetellaan pelillisesti virtuaaliympäristössä.
Vaihteista raiteen suistimiin, työkalu antaa tuleville raideliikenteen ammattilaisille käytännönläheistä tietoa jo ennen kuin he aloittavat harjoitukset oikeassa ympäristössä.
72h Varautumissimulaatio
Selviytyisitkö kolme päivää ilman vettä ja sähköä?
Opetuspeli haastaa pelaajat hallitsemaan resursseja ja löytämään luovia ratkaisuja tilanteessa, jossa vesi, ruoka ja sähkö hupenevat hetki hetkeltä.
Kymvake
Lukivaikeusystävällinen sovellus ruotsin kielen opetteluun
Sovelluksen tavoitteena on ruotsin oppimisen saavutettavuuden parantaminen, erityisesti aikuisopiskelijoille.
Lukivaikeusystävällinen sovellus vähentää turhautumista ja auttaa opiskelijoita vahvistamaan itsevarmuuttaan askel askeleelta. Idea sovellukseen syntyi opiskelijan henkilökohtaisesta kokemuksesta.
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
AR-lasien käyttö rautatiealan koulutuksissa
AR-laseihin ja tekoälyyn perustuvien ratkaisujen mahdollisuuksia tutkittiin rautateiden kunnossapitokoulutuksessa. Tiimi kehitti ratkaisun, jonka avulla peliteknologiaa voidaan käyttää älykkäässä objektintunnistuksessa — työkalu opetettiin tunnistamaan esimerkiksi rautatieympäristössä käytettäviä työkaluja ja osia.
Peliprojekti: Seikkailu kirousten metsissä
Aito peliprojekti — rogue-lite-seikkailu maagisella vivahteella.
Pelaajat ohjaavat jänis-kettu-hybridihahmoa kirousten riivaamissa metsissä, opetellen loitsuja, tutkien luolastoja ja paljastaen salaisuuksia.