Opiskelijayhteistyö toi KRAOlle uusia pelillisiä ratkaisuja rautatiealan opetukseen
Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus (KRAO) on ollut mukana Xamk Game Studios -kesäharjoitteluprojekteissa kahtena kesänä. Kokemukset ovat olleet positiivisia: projektien kautta KRAO on löytänyt uusia tapoja hyödyntää peliteknologiaa rautatiealan opetuksessa.
Opiskelijat kehittivät selaimessa toimivan oppimisympäristön rautatiealan koulutusta varten. Ympäristö tarjoaa rautatiealan opiskelijoille mahdollisuuden tutustua rautatieympäristöön pelillisessä muodossa jo ennen oikeaan ympäristöön siirtymistä.
Toinen opiskelijatiimi taas kehitti ratkaisun, joka hyödyntää peliteknologiaa älykkäässä objektintunnistuksessa – esimerkiksi opettamalla järjestelmä tunnistamaan rautatieympäristössä käytettäviä työkaluja ja osia.
Xamk Game Studios tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden testata peliteknologioita
Opiskelijoiden kesäharjoitteluprojektiin osallistuminen tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden kokeilla, miten peliteknologia voisi hyödyttää omaa organisaatiota. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa on ollut KRAOn kouluttaja Mika Kukkolan mukaan sujuvaa ja opiskelijaryhmät ovat olleet motivoituneita.
Minkälaista panostusta osallistuminen sitten vaatii yrityksiltä? KRAO järjesti opiskelijoille päivän kestävän perehdytyksen rautatiealasta helpottaakseen ohjelmiston suunnittelun aloittamista.
Rahallista panostusta osallistuminen kesäharjoitteluprojektiin ei vaadi. Kukkola korostaa, että osallistuminen tarjoaa matalan kynnyksen mahdollisuuden kokeilla pelillisiä ratkaisuja oman organisaation tarpeisiin — projektin kautta organisaatio voi tutkia, kannattaako sen investoida peliteknologian käyttöönottoon lisää esimerkiksi rahallisesti.
Oppiminen pelillisessä ympäristössä lisääntyy
Kukkola kertoo, että peliteknologiaa on käytetty rautatiealan opetuksessa pitkään, ja ratkaisuja kehitetään edelleen. Niin rautatiealalla kuin muillakin aloilla oppiminen siirtyy yhä enemmän pelilliseen suuntaan — nykyajan opiskelijoille virtuaaliset opetusympäristöt ovat Kukkolan mukaan välttämättömiä.
Organisaatioita ja yrityksiä hän kannustaa osallistumaan pelialan tapahtumiin, kuten Kotkassa vuonna 2025 neljättä kertaa järjestettyyn Xamk Game Trackiin. Tapahtumissa voi matalalla kynnyksellä tutustua peliteknologian käyttötarkoituksiin ja saada ideoita keskustelemalla alan toimijoiden kanssa.
Vaikka tietty ohjelmisto olisi suunnattu toiseen tarkoitukseen, voi samantyylistä ratkaisua soveltaa oman organisaation tarpeisiin sopiviksi.